Endodoncja czyli leczenie kanałowe

Leczenie kanałowe - informacja dla pacjenta

Dla każdego z nas najlepiej by było, aby nasze naturalne zęby były zdrowe przez całe życie. Próchnica jest jednak nadal szeroko rozpowszechnioną chorobą i przyczyną tworzenia się ubytków. które lekarz zabezpiecza poprzez wypełnienie ( plombę). Czasem niestety ubytek w koronie zęba jest bardzo głęboki i narusza silnie unerwioną część zęba, tz. miazgę. Wtedy samo wypełnienie ubytku nie wystarcza- należy wtedy przeprowadzić leczenie kanałowe.

Celem leczenia jest przede wszystkim usunięcie chorej miazgi lub nieszczelnego wypełnienia endodontycznego, a tym samym usunięcie drobnoustrojów z systemu kanałowego, żeby infekcja nie rozprzestrzeniała się dalej. Leczenie takie prowadzi się w znieczuleniu miejscowym, co powoduje, że jest całkowicie bezbolesne.

Rozpoczęcie leczenia

Przed rozpoczęciem leczenia wykonywane jest zdjęcie rentgenowskie a w niektórych przypadkach (jeśli są wskazania) posiłkujemy się punktową tomografią komputerową CBCT. Po otwarciu zęba lekarz odnajduje wejścia do kanałów i na na podstawie specjalistycznego urządzenia zwanego endometrem wyznacza długość kanału korzeniowego.  System kanałów korzeniowych opracowuje się specjalnymi narzędziami, tak aby nadać im odpowiedni kształt oraz usunąć zainfekowaną miazgę. Równocześnie kanał jest płukany różnymi preparatami stomatologicznymi o  działaniu przeciwbakteryjnym. Aby do zęba nie przedostały się bakterie ze śliny oraz środki płuczące do jamy ustnej zabieg wykonuje się w koferdamie.

Wypełnienie i zamknięcie

Po oczyszczeniu i wypłukaniu kanał korzeniowy jest wypełniany specjalnym biozgodnym materiałem w formie ćwieków (gutaperka) wraz ze specjalną pastą uszczelniającą. Są różne metody wypełnień, dzięki podgrzaniu gutaperka jest płynna i rozkłada się równomiernie w całym kanale, nawet w kanałach bocznych. Szczelne wypełnienie kanały zapobiega nawrotowi infekcji i pozwala zachować ząb przez wiele lat.

Lepsza widoczność poprawia jakość pracy

W naszym gabinecie leczenie kanałowe przeprowadzamy przy użyciu mikroskopu, dzięki temu znalezienie mikrostruktur wewnątrz zęba i zachowanie naturalnego przebiegu systemu kanałów korzeniowych, jest niemożliwe bez co najmniej kilkukrotnego ich powiększenia.

Root canal treatment, non-labeled

Zakres zabiegów endodontycznych w naszym gabinecie :
  • Leczenie kanałowe pierwotne i powtórne
  • Usuwanie złamanych narzędzi
  • Usuwanie starych wkładów